9 τρόποι για να φροντίσετε την ψυχική σας υγεία τα Χριστούγεννα

Κι αν τα Χριστούγεννα και οι διακοπές δεν είναι τόσο ευχάριστα όσο «θα έπρεπε»; Αν έχετε την παραμικρή υποψία ότι οι γιορτές μπορεί να σας ανησυχήσουν, διαβάστε αυτό το άρθρο.

Γράφει ο Τάσος Μπερμπάτης, Ψυχολόγος MSc

Η εορταστική περίοδος είναι μια περίοδος χαράς καθώς περνάμε χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, αλλά μπορεί επίσης να είναι μια από τις πιο στρεσογόνες και μοναχικές περιόδους του χρόνου. Κατά τη διάρκεια του Χριστουγεννιάτικου πανικού – από τις ξέφρενες αγορές δώρων μέχρι και την προετοιμασία για το ρεβεγιόν της Πρωτοχρονιάς – που ακολουθείται από την ξαφνική «νηνεμία» του Ιανουαρίου, είναι σημαντικό να προσπαθήσετε να διατηρήσετε την ψυχική σας υγεία και ευεξία. Εδώ είναι 9 τρόποι για να φροντίσετε ώστε να μην σαν καταβάλουν τα συναισθηματικά «σκαμπανεβάσματα» της εορταστικής περιόδου.

Μιλήστε για τα συναισθήματά σας

Είναι δύσκολο να παραδεχτούμε και να αποδεχτούμε ότι σε μια τόσο συναρπαστική εποχή του χρόνου, μπορεί να μην αισθανόμαστε πραγματικά τόσο ωραία. Αλλά το να μιλάμε για τα συναισθήματά μας μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή μας και να μας κάνει να αντιμετωπίσουμε πιο εύκολα τις δύσκολες στιγμές. Είναι μέρος της ανάληψης ευθύνης ή της «αυτοδιαχείρισης» της ψυχικής μας ευεξίας, κάνοντας ό,τι μπορούμε για να παραμείνουμε υγιείς. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε χώρο και να δώσουμε χρόνο σε αυτού του είδους τις συζητήσεις και αξίζει επίσης να προσδιορίσουμε τον καταλληλότερο άνθρωπο για να μιλήσουμε εάν ανησυχούμε για την ψυχική μας ευεξία.

Προσέξτε την διατροφή σας

Τα Χριστούγεννα είναι συνήθως μια περίοδος υπερβολικής κατανάλωσης φαγητού και ταυτόχρονα απόλαυσης, αλλά αυτό που τρώμε μπορεί μερικές φορές να έχει αντίκτυπο στο πώς νιώθουμε. Για παράδειγμα, η υπερβολική ζάχαρη μπορεί να έχει αρνητική επίδραση την ψυχική σας υγεία και ευημερία βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Τα Χριστούγεννα δεν θα ήταν Χριστούγεννα χωρίς λίγη υπερβολή, αλλά μια καλή συμβουλή είναι να έχουμε μια ισορροπία την περίοδο των εορτών – όλα με μέτρο!

Κρατήστε επαφή και επικοινωνήστε με τα αγαπημένα σας πρόσωπα

Όταν βάζουμε τις τελευταίες πινελιές στα σχέδια των διακοπών, μπορεί συχνά να αποσπάμε την προσοχή μας από τα συστήματα υποστήριξης γύρω μας και να χάνουμε τη επαφή μας με τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Οι φίλοι και η οικογένεια μπορούν να σε κάνουν να νιώσεις ότι υπάρχει κάποιος εκεί έξω, που σε λαμβάνει υπόψιν και σε νοιάζεται πραγματικά. Μπορούν να σας προσφέρουν μια διαφορετική άποψη από οτιδήποτε σκέφτεστε ή σας απασχολεί και να σας βοηθήσουν να παραμένετε «προσγειωμένοι» ώστε τελικά να λύσετε τα προβλήματα σας.

Κάντε ένα διάλειμμα

Η περίοδος των διακοπών είναι η τέλεια ευκαιρία για να αφιερώσετε λίγο χρόνο από την day-to-day καθημερινότητα σας και να βρείτε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε τη χρονιά που πέρασε. Είτε βρεθείτε σε κάποιο χριστουγεννιάτικο προορισμό, είτε έχετε επιλέξει να κάνετε «σπιτο-διακοπές», ανανεωθείτε δίνοντας στον εαυτό σας την ευκαιρία να αλλάξει παραστάσεις ή ρυθμούς καθημερινότητας! Για παράδειγμα, η πρακτική mindfulness μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την πρακτική mindfulness, μπορείτε να επισκεφθείτε το mindfulnessgreece.gr.

Αποδέξου αυτό που Είσαι!

Κάποιοι από εμάς κάνουμε τους ανθρώπους να χαμογελούν, άλλοι μαγειρεύουν φανταστικά και άλλοι χορεύουν απίστευτα. Μερικοί από εμάς μοιραζόμαστε το lifestyle μας με τους ανθρώπους που έχουμε κοντά μας, άλλοι πάλι πράττουν διαφορετικά. Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο θέμα ψυχικής υγείας, μην αισθάνεστε πίεση να κάνετε περισσότερα από όσα μπορείτε. Θυμηθείτε τα Χριστούγεννα είναι μόνο μια μέρα το έτος! Έτσι, είτε μόνοι είτε με άλλους αυτά τα Χριστούγεννα, γιορτάστε την μοναδικότητα του εαυτού σας.

Γυμναστείτε!

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η μείωση της ηλιοφάνειας, όσο οδεύουμε προς την καρδιά του χειμώνα, και ο κρύος καιρός, δεν είναι το καλύτερο κίνητρο για να σε σηκώσουν από το κρεβάτι ώστε να γυμναστείς! Όμως έρευνες δείχνουν ότι η άσκηση απελευθερώνει χημικές ουσίες στο σώμα μας που μπορούν να μας κάνουν να νιώσουμε καλά. Η τακτική άσκηση μπορεί να τονώσει την αυτοεκτίμησή σας και να σας βοηθήσει να έχετε καλύτερη συγκέντρωση. Η άσκηση βοηθάει επίσης ώστε να παραμείνει ο εγκέφαλος αλλά και τα ζωτικά μας όργανα υγιή. Χρησιμοποιήστε λοιπόν το διάλλειμα των Χριστουγέννων για να εξασκήσετε και την ψυχική αλλά και την σωματική σας υγεία – ίσως τελικά ο κρύος και καθαρός αέρας να μην είναι τόσο κακή ιδέα  (πάλι όλα με μέτρο!).

Πιείτε με μέτρο

Μερικοί άνθρωποι πίνουν για να αντιμετωπίσουν τον φόβο ή τη μοναξιά, αλλά το αποτέλεσμα είναι μόνο εφήμερο. Τα χριστουγεννιάτικα πάρτι ενθαρρύνουν την κοινωνικοποίηση και είναι πολύ εύκολο να παρασυρθείς, για αυτό πρέπει να ξέρεις τα όριά σου. Έτσι θα μπορέσεις να διατηρήσεις την προσωπική σου ευεξία.

Κάνε κάτι στο οποίο είσαι καλός/ή

Τι σου αρέσει να κάνεις; Ποιες δραστηριότητες μπορεί να σας συνεπάρουν; Η απόλαυση της αγαπημένης σας δραστηριότητας μπορεί να σας βοηθήσει να νικήσετε το άγχος. Προσπαθήστε μέσα στους γρήγορους ρυθμούς της προετοιμασίας των Χριστουγεννιάτικων διακοπών, να συνεχίσετε τις δραστηριότητες και τα χόμπι που απολαμβάνετε όλο το χρόνο. Αν πάλι θέλετε να κάνετε κάτι διαφορετικό και πιο γιορτινό, μπορείτε να πακετάρετε τα δώρα των αγαπημένων σας με έξτρα προσοχή ή να επιλέξετε κάποια χριστουγεννιάτικη δραστηριότητα με φίλους.

Δείξε ενδιαφέρον και φροντίδα για τους άλλους

Η αγορά των Χριστουγεννιάτικων δώρων δεν είναι ο μόνος τρόπος για να δείξουμε ότι νοιαζόμαστε για τους άλλους. Τα Χριστούγεννα είναι η τέλεια εποχή για να έρθετε σε επαφή με αγαπημένα πρόσωπα που δεν έχετε περάσει πολύ χρόνο μαζί τον περασμένο χρόνο. Ρωτήστε τους πως είναι και αν έχουν σχέδια για τις γιορτές. Η φροντίδα για τους άλλους είναι σημαντική για την διατήρηση των σχέσεων με τους κοντινούς σας ανθρώπους. Μπορεί ακόμη και να σας φέρει πιο κοντά με ανθρώπους που λόγο της καθημερινότητας είχατε χαθεί και να σας κάνει να νιώσετε καλά.

Αυτά λοιπόν! Οδεύοντας προς το τέλος του χρόνου πια, θα ήθελα και εγώ με την σειρά μου να ευχηθώ σε όλους μας υγεία, καλές γιορτές και ευτυχισμένο το 2023! 

Η αναζήτηση βοήθειας δίνει λύσεις.

Σήκωσε το τηλέφωνο!

10306 Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης