Απλές συμβουλές που βελτιώνουν την υγεία μας

Καθώς βρισκόμαστε πια σχεδόν στην μέση του καλοκαιριού, είναι η ιδανική στιγμή για να μιλήσουμε για την βιταμίνη D και τον βαθύ αντίκτυπό της στην ευεξία μας. Σε αυτήν την καλοκαιρινή έκδοση του εσωτερικού μας newsletter, θα εμβαθύνουμε στην σημαντικότητα της βιταμίνης D, και θα εξερευνήσουμε την πληθώρα τρόπων με τους οποίους μπορούμε εύκολα να αυξήσουμε τα επίπεδα της.

Γράφει ο Τάσος Μπερμπάτης

Κατανόηση της της Βιταμίνης D

Η βιταμίνη D, γνωστή ως «βιταμίνη του ήλιου», είναι μια ζωτικής σημασίας λιποδιαλυτή θρεπτική ουσία απαραίτητη για τη διατήρηση της συνολικής υγείας. Παίζει καθοριστικό ρόλο στην προαγωγή της υγείας των οστών βοηθώντας στην απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου. Πέρα από το ρόλο της στο σχηματισμό και την διατήρηση των οστών, η βιταμίνη D έχει συνδεθεί με διάφορες φυσιολογικές λειτουργίες, όπως η υποστήριξη του ανοσοποιητικού συστήματος, η ρύθμιση της ανάπτυξης των κυττάρων και η μείωση της σωματικής φλεγμονής.

Η σύνδεση μεταξύ του ηλιακού φωτός και της σύνθεσης της βιταμίνης D

Οι υπεριώδεις ακτίνες Β (UVB) του ήλιου είναι η πιο άφθονη πηγή βιταμίνης D της φύσης. Όταν το δέρμα μας εκτίθεται στις ακτίνες UVB, μια ένωση που ονομάζεται 7-δεϋδροχοληστερόλη στο δέρμα μας μετατρέπεται σε προβιταμίνη D3. Αυτή η ανενεργή μορφή στη συνέχεια μετατρέπεται περαιτέρω στην ενεργή μορφή της βιταμίνης D3 στο ήπαρ και τα νεφρά, επιτρέποντας τον μεταβολισμό της σε όλο το σώμα.

Αγκαλιάζοντας τη δύναμη των υπαίθριων δραστηριοτήτων

Το να περνάτε χρόνο σε εξωτερικούς χώρους στο φως του ήλιου είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να βελτιστοποιήσετε τη σύνθεση της βιταμίνης D και να αποκομίσετε τα πολυάριθμα οφέλη της. Επιδιώξτε να έχετε περίπου 10 έως 30 λεπτά έκθεσης στον ήλιο στο πρόσωπο, τα χέρια και τα πόδια σας, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

Αυξήστε τα επίπεδα βιταμίνης D σας

Εάν η επαρκής έκθεση στον ήλιο αποδεικνύεται πρόκληση λόγω της τοποθεσίας ή του τρόπου ζωής σας, μην ανησυχείτε! Υπάρχουν διάφοροι άλλοι τρόποι για να αυξήσετε τα επίπεδα βιταμίνης D:

  • Πηγές τροφίμων: Ενσωματώστε στη διατροφή σας τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D, όπως λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί και σαρδέλες), εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, κρόκοι αυγών και μανιτάρια.
  • Συμπληρώματα: Σκεφτείτε να πάρετε συμπληρώματα βιταμίνης D, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες ή εάν έχετε περιορισμένη έκθεση στον ήλιο. Συμβουλευτείτε τον επαγγελματία υγείας σας για να καθορίσετε τη σωστή δοσολογία για τις ανάγκες σας.
  • Εμπλουτισμένα τρόφιμα: Αναζητήστε τροφές εμπλουτισμένες με βιταμίνη D, όπως ορισμένα δημητριακά πρωινού, χυμός πορτοκαλιού και εναλλακτικές λύσεις όπως γάλακτος φυτικής προέλευσης.

Ανεπάρκεια βιταμίνης D στην Ελλάδα

Αν και η Ελλάδα φημίζεται για το άφθονο ηλιακό φως της, παραδόξως, η ανεπάρκεια βιταμίνης D παραμένει ένα σημαντικό πρόβλημα. Διάφοροι παράγοντες συμβάλλουν σε αυτό το φαινόμενο, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στον τρόπο ζωής, της αύξησης των δραστηριοτήτων σε εσωτερικούς χώρους, της υπερβολικής χρήσης αντιηλιακού και της περιορισμένης έκθεσης στον ήλιο λόγω εργασίας ή άλλων υποχρεώσεων. Επιπλέον, κατά τους πιο ζεστούς μήνες, οι άνθρωποι συχνά αναζητούν καταφύγιο από τον ήλιο, μειώνοντας περαιτέρω την απορρόφηση της βιταμίνης D.

Ενσωματώστε τη βιταμίνη D και τις υπαίθριες δραστηριότητες στη ρουτίνα σας:

  • Οργανώστε κάποια δραστηριότητα σε εξωτερικό χώρο, όπως περιπάτους ευεξίας ή αθλητικούς αγώνες.
  • Εξετάστε τις ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας που σας επιτρέπουν να εκμεταλλεύεστε το φως του ήλιου κατά τις ώρες αιχμής.
  • Χρησιμοποιείστε υπαίθριους χώρους για τις συναντήσεις σας, συνδυάζοντας παράλληλα και μια αναζωογονητική αλλαγή περιβάλλοντος.

Προστατεύστε το δέρμα σας με αντηλιακό

Ενώ το να περνάμε χρόνο σε εξωτερικούς χώρους είναι απαραίτητο για τη λήψη βιταμίνης D, είναι εξίσου σημαντικό να προστατεύουμε το δέρμα μας από τις βλαβερές υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου (UV). Η υπερβολική έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία μπορεί να οδηγήσει σε ηλιακά εγκαύματα, πρόωρη γήρανση και αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του δέρματος.

Αποτελεσματική χρήση αντηλιακού

Για να επωφεληθείτε από τα οφέλη της βιταμίνης D χωρίς να θέσετε σε κίνδυνο την υγεία του δέρματος, λάβετε υπόψη τις παρακάτω συμβουλές για αποτελεσματική χρήση αντηλιακού:

  • Επιλέξτε το σωστό SPF: Επιλέξτε ένα αντηλιακό ευρέος φάσματος με παράγοντα αντηλιακής προστασίας (SPF) τουλάχιστον 30. Αυτό θα προστατεύσει το δέρμα σας από τις ακτίνες UVA και UVB, μειώνοντας τον κίνδυνο ηλιακού εγκαύματος και βλάβης του δέρματος.
  • Εφαρμόστε γενναιόδωρα: Να είστε γενναιόδωροι όταν εφαρμόζετε αντηλιακό για να εξασφαλίσετε επαρκή κάλυψη. Δώστε προσοχή σε περιοχές που συνήθως αμελούνται όπως τα αυτιά, ο λαιμός και το πίσω μέρος των χεριών σας.
  • Επαναλάβετε τακτικά: Εφαρμόστε ξανά το αντηλιακό κάθε δύο ώρες ή πιο συχνά εάν κολυμπάτε ή ιδρώνετε. Ακόμη και τα αδιάβροχα αντηλιακά μπορούν να φθαρούν με παρατεταμένη έκθεση.
  • Αναζητήστε σκιά: Όταν οι ακτίνες του ήλιου είναι πιο δυνατές, αναζητήστε σκιά ή χρησιμοποιήστε προστατευτικά ρούχα, όπως καπέλα και γυαλιά ηλίου, για να προστατεύσετε το δέρμα σας από το άμεσο ηλιακό φως.
  • Ισορροπήστε την έκθεση στον ήλιο: Στοχεύστε σε σύντομες στιγμές έκθεσης στον ήλιο, αντί για εκτεταμένες περιόδους έντονου ηλιακού φωτός. Λίγα λεπτά μερικές φορές την εβδομάδα μπορούν να βοηθήσουν στη βελτιστοποίηση των επιπέδων της βιταμίνης D χωρίς να θέσετε το δέρμα σας σε κίνδυνο.
  • Εξετάστε το ενδεχόμενο συμπλήρωσης: Εάν έχετε ανησυχίες σχετικά με την ανεπάρκεια βιταμίνης D ή την περιορισμένη έκθεση στον ήλιο, σκεφτείτε να συζητήσετε τα συμπληρώματα βιταμίνης D με τον προσωπικό σας ιατρό.

Στην Interamerican, η ευημερία των εργαζομένων μας είναι πάντα κορυφαία προτεραιότητα. Αγκαλιάζοντας λοιπόν τη λαμπερή εποχή του καλοκαιριού, ενθαρρύνουμε όλους να απολαύσουν τον ήλιο αξιοποιώντας την δύναμη της βιταμίνης D με υπευθυνότητα. Θυμηθείτε, το να μένετε στον ήλιο μπορεί να είναι ευεργετικό, αλλά η προστασία του δέρματός σας με αντηλιακό είναι εξίσου ζωτικής σημασίας. Μαζί, θα περάσουμε και αυτό το καλοκαίρι με ζωντάνια, ευτυχία και απόλυτη φροντίδα ο ένας για τον άλλον.

Σας ευχόμαστε ένα υπέροχο, ξεκούραστο και υγιές καλοκαίρι! 🌊 🌞 🌴